Veuve Clicquot: inovátori v oblasti Champagne
VYSKÚŠAJ ZADARMO |
---|
OMEGA 3 z nórskeho lososa ZADARMO |
Výživový doplnok pre chrupavky, kosti a svaly ZADARMO na 30 dní |
Vitamín K2 - mesačné balenie zadarmo |
Pravý ženšen na 30 dní zadarmo |
Pre milovníkov šumivého vína je francúzska oblasť Champagne veľmi dobre známa. Vďaka jedinečným vlastnostiam pôdy, hrozna a dlhoročnej tradícii sú práve tam ideálne podmienky na jeho prípravu. Nie je teda prekvapením, že aj vinárstvo Veuve Clicquot svojimi výrobkami prispieva do kategórie vína známej pod pojmom „šampanské.“ Zaujíma vás história, výroba, či chuť vína Veuve Clicquot? Čítajte ďalej.
Obsah článku
Kde kúpiť šampanské Veuve Clicquot?
Produkty Veuve Clicquot sa všeobecne považujú za prémiové vína. Z tohto dôvodu sa radšej nespoliehajte na bežné hypermarkety ako Tesco alebo Billa. Hoci je šanca, že šampanské tejto značky nájdete aj v regáloch bežných potravín, no ak hľadáte konkrétny produkt Veuve Clicquot, radšej využite služby špecializovaných obchodov. V kamenných predajniach, ale aj e-shopoch zameraných na alkoholické nápoje, sú vína Veuve Clicquot bežnou súčasťou ponuky.
PREDAJ ALKOHOLU |
---|
História
Spoločnosť Veuve Clicquot priniesla niekoľko myšlienok a princípov, ktoré navždy zmenili svet šampanského. Týka sa to jednak procesu výroby samotného vína, ale aj organizácie vinárstva alebo prezentovania produktov.
Založenie Veuve Clicquot
Korene tejto spoločnosti siahajú až do roku 1772, kedy Philippe Clicquot dostal nápad založiť si vlastné vinárstvo. V tom čase sa mu dobre darilo v jeho hlavnom zamestnaní, ktoré spočívalo v obchodovaní s textilom. Vlastnil vinice v oblasti Champagne, tak sa rozhodol, že ich využije na vedľajší biznis. Ročne vyprodukoval 4-7 tisíc fliaš, ktoré vyvážal aj do zahraničia. Napriek tomu sa však primárne venoval biznisu s látkami. V tejto oblasti podnikal aj Nicolas Ponsardin, s ktorým sa Philippe rozhodol posilniť obchodné vzťahy prostredníctvom manželstva ich detí.
François a Madame Clicquot
François Clicquote a Barbe-Nicole Ponsardin sa po svadbe začali vinárstvu venovať naplno. François bol síce oficiálne iba obchodným partnerom svojho otca, ale reálne sa za vedúceho vinárstva považoval práve on. Na začiatku jeho obchodnej aktivity sa ročne vyrobilo 8 tisíc fliaš, o 6 rokov neskôr sa toto číslo zmenilo na 60 tisíc. François mal viacero nápadov, ktoré vinárstvu pomohli rozbehnúť biznis. Asi najvýznamnejšie bolo zavedenie komerčného cestovania. Niekto zo spoločnosti chodil pravidelne na výlet po Európe, ktorého cieľom bol návrat s knihou plnou objednávok. Bohužiaľ, François v roku 1805 náhle ochorel a zomrel, následkom čoho sa na čelo spoločnosti dostala Barbe-Nicole, prezývaná aj Madame Clicquot.
Pod vedením ženy
Práva žien vo francúzskej spoločnosti na začiatku 19. storočia boli v porovnaní s dneškom veľmi obmedzené. Madame Clicquot sa tak stala prvou ženou, ktorá prevzala moc nad vinárstvom v oblasti Champagne, a považuje sa za jednu z prvých žien vedúcich medzinárodnú firmu. Podarilo sa jej to vďaka tomu, že bola vdovou, čo malo zásadný vplyv na jej práva v spoločnosti.
Madame Clicquot a jej prínos
Barbe-Nicole nemala ani 30 rokov, keď sa dostala na vedúcu pozíciu vinárstva Veuve Clicquot-Ponsardin. Keďže videla, čo všetko pre rodinnú firmu urobil François, rozhodla sa zvyšok svojho života venovať práve podnikaniu so šampanským. Vďaka jej snahe o udržiavanie zákazníkov z celého sveta bola pomerne úspešná a meno značky Veuve Clicquot-Ponsardin naberalo na popularite. Okrem biznisu však prispela aj k inovácii samotnej výroby vína. Vymyslela napríklad metódu čistenia vína vo fľaši, ktorej princíp prevzali všetci ostatní výrobcovia šampanského a používa sa dodnes. Taktiež ako prvá vyrobila ročníkové víno.
Oficiálna registrácia značky
V roku 1841 Madame Clicquot odovzdala vedenie spoločnosti. Edouard Werlé a jeho syn Alfred teda prebrali zodpovednosť za vinárstvo. S objednávkami na víno z rôznych krajín Európy, Ameriky a Ázie sa Edouard rozhodol oficiálne zaregistrovať značku s ochrannou známkou Veuve Clicquot Ponsardin Yellow Label. Od tohto momentu bola zaručená originalita a kvalita každej fľaše ich šampanského, čo sa odrazilo aj na predajoch, ktoré bežne dosahovali stovky tisíc fliaš ročne.
Striedavé 20. storočie
Na začiatku 20. storočia zažívala značka Veuve Clicquot svoje najlepšie obdobie. V roku 1911 predali 2 milióny fliaš šampanského. S príchodom dvoch svetových vojen sa ale aktivita vinárstva musela obmedziť. Pivnice Veuve Clicquot poskytli úkryt pre tisíc ľudí počas bombardovania a červený kríž na stene dodnes svedčí o dočasnej nemocnici v ich priestoroch. Koniec vojnových konfliktov našťastie znamenal veľký dopyt po šampanskom víne na oslavu, takže biznis sa opäť rozbehol. Budovy poškodené počas vojen boli postupne opravené. Ďalšia veľká zmena prišla až v roku 1987, kedy vinárstvo Veuve Clicquot oficiálne prešlo pod vedenie spoločnosti LVMH. Tento stav sa dodnes nezmenil.
Výroba
Ak chcete, aby víno dosiahlo titul „šampanské,” musí spĺňať niekoľko prísnych kritérií. Samozrejme, miesto pôvodu hrozna nemôže byť iné než oblasť Champagne. Okrem toho sa ale kladie dôraz aj na tradičný postup výroby, o ktorom si môžete viac prečítať v nasledujúcich odsekoch.
Vinice a zber
Typické vlastnosti šampanského sú výsledkom jedinečných podmienok, ktoré oblasť Champagne poskytuje. 390 hektárov viníc v kopcovitom prostredí s ideálnym množstvom slnečného žiarenia a zrážok a minerálov v pôde zabezpečuje hrozno, aké inde na svete nenájdete. Počas hlavného zberu hrozna musí spoločnosť zamestnať viac ako 1000 pracovníkov.
Spracovanie hrozna
Z viníc sa strapce prenášajú vo vreciach s hmotnosťou do 50 kg, aby sa predišlo nadmernému stláčaniu bobúľ. Veuve Clicquot má 6 centier na spracovanie hrozna, vďaka čomu je zabezpečená starostlivosť o každú odrodu hrozna zvlášť, podľa jej vlastností a využitia. V prvej fáze tejto výroby sa z hrozna získava mušt, čo je v princípe čistá hroznová šťava.
Fermentácia
Mušt sa nechá 15-24 hodín odstáť, aby sa usadili prípadné nečistoty. Potom sa pri udržiavaní stálej teploty pridajú kvasinky. Po 8-10 dňoch fermentácie sa mušt v oceľových nádobách premení na 11-percentné víno – zatiaľ bez bubliniek.
Po fermentácii prichádza na rad skupina 12 odborníkov na víno, ktorí ochutnávajú jednotlivé vzorky. Podľa vlastností a kvality rozhodujú, akým spôsobom budú použité. Môžu ich miešať so staršími vínami, vyrobiť ročníkové víno alebo v prípade nedostatočnej kvality zlikvidovať. Väčšinou pri ochutnávaní vyberajú zo 700-800 vzoriek.
Čas na bublinky
Keď 12-členný tím rozhodne, ktoré vína a v akom pomere budú použité vo výsledných produktoch, rozdelia sa do fliaš. Keď chceme, aby sa z klasického vína stalo šumivé, musí prejsť druhým procesom fermentácie. Plyn produkovaný kvasinkami v hermeticky uzavretej fľaši zvýši tlak, následkom čoho sa kvapalina nasýti.
Dozrievanie
V tejto fáze výroby sa víno vo fľaši nechá odpočívať pri stálej teplote 10-12°C v pivniciach Veuve Clicquot. Čas dozrievania závisí od konkrétneho druhu vína. Dôležité však je, aby fľaša ležala vo vodorovnej polohe, mimo silného svetla, a bez pohybu. Iba tak dokážu kvasinky správne pracovať.
Čistenie
Ako napísala Madame Clicquot: „Požadujeme, aby naše vína lichotili jazyku aj oku.” Vymyslela preto novú metódu na odstránenie nečistôt, a víno je tak dokonale priezračné. Ide o sériu špeciálnych pohybov, následkom ktorých sa pevné čiastočky usadia v hrdle fľaše. Fľaša sa potom otvorí, sediment odstráni a šumivé víno je hotové. Táto metóda pochádza z roku 1816 a v regióne Champagne sa používa dodnes.
Farba, aróma, chuť
Pri pohľade na pohár s Veuve Clicquot Yellow Label Brut, najpopulárnejším vínom tejto značky, vás určite zaujme jeho farba. Zlatistá tekutina je plná malých bubliniek, čo jej dodáva jedinečný žiarivý odtieň.
Po ovoňaní pohára ucítite kombináciu viacerých ovocných aróm. Zo začiatku prevládajú svieže vône broskýň a sliviek, ktoré prechádzajú do sladších náznakov sušeného ovocia.
Chuť príjemne nadväzuje na vôňu. Začína ľahkým ovocím, konkrétne spomínanými slivkami. Postupne však prichádza grapefruit, ktorý chuti dodáva nádych horkosti typický pre citrusy. Po sviežom ovocnom úvode sa môžete tešiť na pokračovanie, ktorému dominujú chute francúzskeho pečiva so šľahačkou a orieškami. (3)
Fľaša
Väčšina Veuve Clicquot produktov sa predáva vo fľašiach s etiketami, na ktorých prevláda žltá farba, ktorá sa začala používať v období okolo roku 1876, kedy sa Veuve Clicquot vína začali dovážať do Veľkej Británie. Cieľom žltej etikety bolo odlíšiť toto suché šampanské od sladkých, ktoré v tej dobe mali v miestnych obchodoch väčšie zastúpenie. Žltá farba sa odvtedy stala akýmsi symbolom značky Veuve Clicquot, čomu nasvedčuje aj názov ich najpopulárnejšieho produktu – Veuve Clicquot Champagne Brut Yellow Label.
Produktový rad Veuve Clicquot
V ponuke Veuve Clicquot sa nachádza 5 hlavných produktov a ročníkové vína, ktoré sa nevyrábajú každý rok, ale iba ak sa podarí vypestovať výnimočné hrozno. Jednotlivé produkty sa líšia napríklad v použitom hrozne alebo dobe dozrievania.
Champagne Brut Yellow Label
V jednej fľaši môže byť blend 50-60 vín z rôznych rokov a odrôd hrozna. Výsledná zmes v pivniciach pri stálej teplote odpočíva minimálne 3 roky, čo zabezpečuje komplexnú a hodvábne jemnú chuť. Cena jednej fľaše sa pohybuje okolo 50€.
Champagne Extra Brut Extra Old 2
Tento produkt vám prináša kombináciu ôsmich rezervných vín z rokov 1990, 1998, 1999, 2006, 2008, 2009, 2010 a 2012, z ktorých každé dozrievalo minimálne 5 rokov. Toto víno bolo predstavené v roku 2019 a za jednu fľašu zaplatíte okolo 60€.
Champagne Rosé
Pre milovníkov ovocnejšej chuti ružového vína predstavilo vinárstvo Veuve Clicquot svoje Champagne Rosé. Vyrába sa namiešaním zmesi obsahujúcej 12 % červeného vína a zvyšok tvorí Champagne Brut Yellow Label. Cena za jednu fľašu sa pohybuje v rozmedzí 50-60€.
Champagne Demi-Sec
Champagne Demi-Sec je v porovnaní s ostatnými Veuve Clicquot vínami výnimočné svojou sladkou chuťou. Obsahuje 45 gramov cukru na liter vína (Brut Yellow Label iba 10 g/l), čo z neho robí ideálne šampanské k sladkým dezertom. Cena je podobná ako pri Rosé.
Veuve Clicquot Rich
Niektorí milovníci šampanského tvrdia, že cukor v ňom odhalí skryté chute. Pre zástancov tohto názoru je víno Veuve Clicquot Rich ako stvorené. S obsahom cukru na úrovni 60 g/l je najsladšie v ponuke. Jednu fľašu kúpite za cenu viac ako 60€.
Champagne La Grande Dame
Zvyšné vína v ponuke Veuve Clicquot sú ročníkové. Za najvýznamnejšie z nich sa považuje La Grande Dame, ktoré odkazuje na všetko, čo pre vinárstvo za svoj život urobila Madame Clicquot. Zatiaľ boli predstavené 4 La Grande Dame vína, naposledy v roku 2012. Cena jednej fľaše sa pohybuje od 100€ vyššie.
Koktejly
Šampanské sa síce tradične nepije v koktejloch, ale rozhodne neoľutujete, ak nejaký vyskúšate. Ak sa vám tento nápad zapáči, môžete napríklad experimentovať so sladšími vínami. Koktejl tak bude mať vždy inú chuť.
Liquid Gold
Prvý recept by sa dal priradiť k ľahším a ovocnejším koktejlom. Vďaka tomu sa výborne hodí na letnú párty alebo inú neformálnu udalosť.
Na prípravu budete potrebovať:
- 45 ml koňaku podľa vášho výberu
- 45 ml šťavy z bieleho hrozna
- 15 ml citrónovej šťavy
- 1 kvapku Angostura Bitters
- 60 ml Veuve Clicquot Brut Yellow Label
Postup:
- Do šejkra postupne pridajte všetky ingrediencie okrem šampanského.
- Poriadne premiešajte a cez sitko prelejte do koktejlového pohára.
- Dolejte šampanské, ktoré by malo byť vychladené a podávajte (4)
Atomic Cocktail
Ak hľadáte silnejší koktejl so šampanským, táto voľba bude pre vás ideálna. Jeho príprava je jednoduchá a nezaberie veľa času.
Na prípravu budete potrebovať:
- 45 ml vodky
- 45 ml brandy podľa vášho výberu
- 1 čajovú lyžičku sherry vína
- 45 ml Veuve Clicquot Brut Yellow Label
- ľad
Postup:
- Do pohára na miešanie vložte ľad a pridajte ingrediencie okrem šampanského.
- Chvíľu miešajte lyžičkou, aby sa zmes ochladila, ale nezriedila nadmerným množstvom vody z ľadu.
- Zmes prelejte cez sitko do vychladeného koktejlového pohára.
- Dolejte šampanské a podávajte. (5)
Záver
Či už hľadáte šampanské na nejakú významnú udalosť alebo si ho chcete iba vychutnať s kamarátmi na terase, Veuve Clicquot je skvelou voľbou. Ide o značku, ktorá sa vo svete šumivého vína považuje za symbol kvality. Vďaka tomu na vás v každej fľaši čaká chuťový zážitok, ku ktorému sa radi znovu vrátite.
Zdroje:
(1) Veuve Clicquot – https://en.wikipedia.org/wiki/Veuve_Clicquot
(2) Veuve Clicquot – https://www.veuveclicquot.com/en-int
(3) Veuve Clicquot Carte Jaune (Yellow Label) Champagne Review: Best Premium Champagne Under $50 – https://bespokeunit.com/articles/champagne/veuve-clicquot-carte-jaune-review/
(4) Liquid Gold – https://kindredcocktails.com/cocktail/liquid-gold
(5) Atomic Cocktail – https://www.esquire.com/food-drink/drinks/recipes/a3715/atomic-cocktail-drink-recipe/