Telemedicína: môžeme jej veriť?
VYSKÚŠAJ ZADARMO |
---|
OMEGA 3 z nórskeho lososa ZADARMO |
Výživový doplnok pre chrupavky, kosti a svaly ZADARMO na 30 dní |
Vitamín K2 - mesačné balenie zadarmo |
Pravý ženšen na 30 dní zadarmo |
Vývoj nových technológií napreduje míľovými krokmi. Netýka sa to iba zábavného priemyslu či bezpečnostného vybavenia automobilov, našťastie. Posúvajú sa aj hranice medicínskeho štandardu. Počuli ste už o telemedicíne?
V krajinách západnej Európy je eHealth, teda elektronický systém poskytovania medicínskych služieb a zdravotníctva, už bežne rozšírený.
Pacient si môže elektronicky požiadať o recept na liek, ktorý má dlhodobo predpísaný, má prístup do svojich zdravotných záznamov odkiaľkovek, kde má k dispozícií internet a údaje o hladine cukru v krvi posiela svojmu lekárovi prostredníctvom mobilnej aplikácie.
Znie to pre vás ako sci-fi? Nemusí. Niečo podobné je dostupné aj na Slovensku. Telemedicína.
Obsah článku
Čo je to telemedicína?
Telemedicína využíva informačné a komunikačné technológie na poskytovanie zdravotnej starostlivosti na diaľku. Vo voľnom preklade to znamená, že lekárovi stačí zatelefonovať a on vám prostredníctvom konzultácie na diaľku poradí, pri správnom popísaní všetkých symptómov dokonca dokáže určiť diagnózu a navrhnúť správnu liečbu.
Telemedicína nie je šarlatánstvo. Na druhej strane telefonickej linky sedí lekár, ktorý poskytuje štandardné lekárske služby, no nie pri osobnej návšteve ambulancie, ale prostredníctvom osobného rozhovoru.
Mať doma teplomer, tlakomer, pri diabete aj glukomer, to je už v dnešnej dobe civilizačných ochorení spôsobených aj nesprávnym životným štýlom v podstate povinná výbava. Pri využívaní telemedicíny stačí presne poznať, ako tieto pomôcky fungujú a výsledky skonzultovať so svojím lekárom prostredníctvom telefonického rozhovoru alebo videohovoru.
„Služba Rodinný lekár je naozaj rozsiahla a už viackrát pomohla ľudom v krízových situáciách. Lekár na telefóne pomáha v naozaj kritických situáciách, ale mnoho pacientov nevie zhodnotiť svoj zdravotný stav, nevie, či sa v kritickej situácii nachádza. Počas fungovania služby sme sa nie raz stretli so situáciou, kedy nám volal pacient s bolesťou chrbta či paže a náš lekár prostredníctvom presne podaných diagnostických otázok a reakcií pacienta zistil, že volajúci popisuje infarkt, takže neváhal a hneď volal záchranku,“ začína svoje rozprávanie o fungovaní telemedicíny Vanda Golianová, PR špecialista pre službu Rodinný lekár. „Neexistuje prípad, ktorý je už pre našich lekárov tabu. Na túto službu sa pacient môže spoľahnúť vždy.“
Výhody telemedicíny
– Nemusíte čakať v preplnenej čakárni, stráviť pol dňa cestovaním a neprichádzate do kontaktu s vírusmi a baktériami
– Vhodné pri chrípkových a iných epidémiách, kedy vám vie lekár na diaľku poradiť vhodný postup pri rekonvalescencií
– Ostýchate sa pred lekárom a dlhšie odkladáte vyšetrenie, pretože sa hanbíte za svoj delikátny zdravotný problém? Poraďte sa telefonicky, možno zistíte, že to vôbec také nepríjemné nie je a lekár si získa vašu dôveru.
Pre koho je telemedicína vhodná
– pre pacientov s chronickými zdravotnými ťažkosťami a stanovenými diagnózami, ktoré vyžadujú pravidelné kontrolovanie
– pri prechodne zhoršenom zdravotnom stave sa telemedicína využíva aj ako konzultačný prostriedok – napríklad sa poradiť, kedy už treba volať záchranku
– v rodinách s malými deťmi, ktoré sú často choré a návšteva lekára nie je potrebná, no chcete si byť istí, či ste niečo nepodcenili
Obrovskou výhodou telemedicíny je, že funguje aj ako kontrola výsledkov vyšetrenia napríklad u vášho odborného lekára. Bohužiaľ sa aj na Slovensku množia prípady zlej diagnostiky, podcenenia zdravotného stavu alebo prehliadania závažnosti príznakov, ktoré pacient uvádza. Ak sa vám niečo nezdá, ak je vám podozrivý postup vášho lekára pri bežnom vyšetrení, alebo sa vám od jeho návštevy priťažilo, zdvihnite telefón a skonzultujte jeho postup s iným lekárom na diaľku. Tiež vám môže dovysvetliť diagnózu, poradiť ešte viac tipov, ako rýchlo vyzdravieť alebo odporučiť, čoho sa máte strániť.
Nevýhody telemedicíny
– nesprávna interpretácia príznakov môže viesť k nesprávnej diagnóze, lekár sa nevie presvedčiť na vlastné oči, či mu odpovedáte správne, nezatajujte žiadne bolesti ani nezľahčujte situáciu, vždy odpovedajte pravdivo
– lekár na telefóne nemôže okamžite prísť a poskytnúť vám prvú pomoc, v prípadoch, kedy potrebujete akútne zásah a prítomnosť lekára, volajte 112 alebo 155
– lekár vám nedokáže cez telefón predpísať lieky alebo nastaviť medikamentóznu liečbu
Nenahrádza ambulanciu, no pomáha vám
„Až 30%návstev lekára denne sa dá okamžite vyriešiť cez telefón. Slováci navštevujú lekára veľmi často. Zo štatistík vyplýva, že Slovensko sa nachádza v popredných priečkach v návštevách lekára v Európe,“ pokračuje Vanda Golianová zo služby Rodinný lekár. Následkom čoho sú potom preplnené čakárne či dlhé čakanie na voľný termín.
„Ak náš lekár zhodnotí, že problém pacienta sa nedá vyriešiť cez telefón, prednostne pacienta objedná na vyšetrenie kdekoľvek na Slovensku v čase, ktorý si pacient určí sám. Keď pacient vyšetrenie absolvuje, opäť môže kontaktovať nášho lekára a ten komplexne zhodnotí stav pacienta a výsledky z vyšetrenia.
Komplexné posúdenie zdravotného stavu je pre pacienta naozaj užitočné a často sa s ním stretne prvýkrát v nasej službe. Telemedicína nemôže plnohodnotne nahradiť návštevu u lekára, avšak je to v mnohých prípadoch postačujúce vyšetrenie.“ dodáva Golianová.
Poradí aj s liekmi
Hoci vás lekár vyšetrí, lieky vám nepredpíše, nedovoľuje to totiž naša legislatíva.
V službe Rodinný lekár fungujú skvelí klinickí farmakológovia, takže hoci lieky na predpis predpísať nemôžeme, vieme ošetrenému pacientovi poradiť, aké lieky by si mal v lekárni pýtať, aká účinná látka je pre neho vhodná, aká je lacnejšia a často aj kvalitnejšia alternatíva lieku, ktorý mu bol predpísaný, či ako dané lieky užívať, ako ich kombinovať a pripomenieme mu, či na ne náhodou nie je alergický.
Často sa totiž stáva, že pacientovi sú lieky predpísané, ale on po príchode domov, nevie ako ich užiť, lebo v ambulancii je mu podaných mnoho informácií a nepamätá si ich, alebo zistí, že nie je si istý, či môže lieky kombinovať s tými, čo už doma má a užíva. Ak by to chcel vyriešiť opäť návštevou ambulancie zaberie mu to pol dňa, s našou službu 20 minút odbornej konzultácie a s liečbou nemusí vyčkávať.“
Zdravie predsa máte len jedno, hoci je to najväčšie klišé na svete, za peniaze sa kúpiť nedá. Dajú sa však zabezpečiť služby, do ktorých spadá aj telemedicína, aby ste urobili pre seba a pre svojich blízkych maximum.