Campari: Povinná výbava každého baru
VYSKÚŠAJ ZADARMO |
---|
OMEGA 3 z nórskeho lososa ZADARMO |
Výživový doplnok pre chrupavky, kosti a svaly ZADARMO na 30 dní |
Vitamín K2 - mesačné balenie zadarmo |
Pravý ženšen na 30 dní zadarmo |
Bylinkových likérov je na trhu veľa. Ich popularita je veľká hlavne vďaka širokým možnostiam, ktoré vo svete alkoholických nápojov ponúkajú. Môžete si ich vychutnávať samotné ako aperitív pred rodinným obedom. Skvele sa hodia aj do koktejlov na párty s kamarátmi. Campari do tejto skupiny patrí tiež, ale vyniká už na prvý pohľad. Rozoznáte ho už len podľa jeho sýto červenej farby, ktorá je výsledkom tajnej receptúry výrobcu. Ak sa o príbehu tohto likéru chcete dozvedieť viac, čítajte ďalej.
Obsah článku
Kde kúpiť likér Campari
Nákup Campari likéru rozhodne nie je problémom. Odkedy sa prvýkrát dostal do regálov obchodov ubehlo už veľa času. Jeho popularita narástla do obrovských rozmerov. Vďaka tomu ho nájdete v takmer každom obchode s potravinami, ktorý predáva aj alkoholické nápoje. V predajniach väčších obchodných reťazcov ako Lidl alebo Tesco býva často aj v zľave. Samozrejme, nájdete aj rôzne e-shopy, ktoré majú Campari vo svojej ponuke.
PREDAJ ALKOHOLU |
---|
História
Celý príbeh červeného likéru s názvom Campari začína v roku 1828, keď sa v Lombardsku, konkrétne v obci Cassolnovo, narodil Gaspare Campari. Už vo veku 14 rokov vedel, že jeho život sa bude točiť okolo alkoholu a práce s ním, keďže tak mladý pracoval za barom. Vtedy ešte netušil, že práve v jeho hlave sa zrodí nápad na likér, ktorý raz bude svetovo známy.
Prvé experimenty a vlastný bar
Mladý Gaspare Campari síce rád miešal drinky smädným zákazníkom v lokálnom bare, ale nebola to práca, ktorá by ho napĺňala. Začal teda experimentovať s výrobou vlastného alkoholu. Postupným skúšaním rôznych kombinácií byliniek, korenín a iných ingrediencií sa mu po dvadsiatich rokoch pokusov podarilo získať likér, ktorý mimoriadne zachutil jemu a jeho známym.
Keď Gaspare zistil, že tento likér v sebe ukrýva veľký potenciál, rozhodol sa v roku 1867 otvoriť vlastný bar s názvom Camparino. V tej dobe žil v meste Novara. Na založenie baru si vybral priestory v Miláne, susednom meste s oveľa viac rozvinutým cestovným ruchom. Špecialitou Camparina sa, samozrejme, stal červený likér, ktorý dnes poznáme ako Campari. Recept sa odvtedy nezmenil a pozná ho iba vybraná skupina ľudí.
Rodinný podnik
Keď Gaspare Campari v roku 1882 zomrel, spoločnosť prešla do rúk jeho dvoch synov – Davida a Guida. Guido sa síce vo vedení spoločnosti angažoval oveľa menej než Davido, no meno Campari na popularite nestratilo. Dokonca si ich likér získaval stále viac a viac priaznivcov.
Popularita nápoja prudko vystrelila nahor a dopyt sa začal zväčšovať. Davide bol nútený nájsť spôsob, ako svojich zákazníkov uspokojiť. 1. októbra 1904 otvoril svoj prvý výrobný závod zameraný na produkciu Campari. Zvolil si na to mesto Sesto San Giovanni (provincia Milána), kde spustil výrobu v továrni s rovnakým menom.
Campari a umenie
Okrem chuti likéru sa na jeho úspechu významne podieľalo aj umenie. Taliansko vždy bolo krajinou umenia, takže to nie je prekvapujúci fakt. Prvý veľký krok v marketingu značky prišiel okolo roku 1930, keď umelec Fortunato Depero vytvoril plagát s účelom zvýraznenia Campari. Držal sa pri tom štýlu, ktorý bol v danej dobe najvýraznejší – futurizmu. Okrem plagátov pre spoločnosť Campari pracoval aj na iných umeleckých projektoch, napríklad designe fľaše.
Povojnové znovuzrodenie Campari
V 50. rokoch sa vplyv druhej svetovej vojny výrazne prejavil aj na tržbách spoločnosti Campari. Na istý čas museli dokonca výrobu úplne prerušiť, čo pre nich znamenalo veľké straty. S cieľom prilákať ľudí späť k vychutnávaniu červeného likéru opäť využili umenie. Tentokrát si na pomoc zavolali avantgardného umelca Carla Fisanottiho, ktorý pre Campari vytvoril nový design posterov. Tento krok priniesol obrovský úspech, takže Campari mohlo pokračovať v rozvoji.
Dobývanie svetových trhov
Dnes je Campari svetovo známy likér, s ktorým sa stretnete vo väčšine barov a reštaurácií. Postupná expanzia na trhy v okolitých krajinách má za výsledok to, že okrem Talianska si môžete Campari kúpiť aj v takmer 200 iných krajinách sveta. Pre milovníkov horkej chuti bylinkového likéru červenej farby to znamená, že v podstate kamkoľvek pôjdu, všade si ho budú môcť vychutnať.
Galleria Campari
Za účelom prezentácie spojenia značky Campari a umenia bola založená Galleria Campari v Miláne. Ide o obľúbenú turistickú atrakciu. Prevedie vás významnými spoluprácami spoločnosti Campari s umelcami, modelkami, herečkami a inými celebritami. V prípade návštevy Milána si teda rozhodne nenechajte ujsť tento zážitok, prípadne si galériu môžete pozrieť aj z pohodlia domova prostredníctvom virtuálnej prehliadky. (1, 2, 3)
Výroba a recept
O výrobe a receptúre Campari má verejnosť iba veľmi málo informácií. Podobne ako pri iných likéroch spočíva proces výroby v lúhovaní byliniek a iných ingrediencií v zmesi alkoholu a vody. Bohužiaľ, v prípade Campari sú oficiálne potvrdené iba dve ingrediencie, a to práve alkohol a voda. Ďalšie síce nie sú špecifikované, ale ide o “horké bylinky, aromatické rastliny a ovocie,” ako sa píše na webstránke Campari. Dokonca nie je známy ani presný počet prísad – niektorí ho odhadujú na 20, avšak stretnete sa aj s názormi, že ich môže byť až 80.
V súvislosti s receptúrou Campari sa často spomína jeho farba. Práve na nej značka stavia značnú časť svojho marketingu a lákajú ňou oči zákazníkov v predajniach s alkoholom. Do roku 2006 sa na dosiahnutie tradičnej červenej farby používalo farbivo známe ako karmín. Ide o extrakt zo samičiek Červca nopálového. Je to druh hmyzu, ktorý sa na získavanie farbiva používal v Strednej Amerike už okolo roku 1000 pred Kristom.
Od roku 2006 sa po nátlaku na Campari toto farbivo prestalo používať. Zaujímavosťou však je, že minimálne jeden trh na svete stále predáva fľaše s látkou E120 (karmín). Ide o Švédsko. Takže ak chcete ochutnať Campari s originálnou receptúrou, ktorú vymyslel Gaspare Campari a nevadí vám myšlienka pitia farbiva z hmyzu, viete, kam máte ísť. (1, 4, 5)
Chuť a aróma
Aróma, ktorú pocítite po privoňaní k poháru s Campari, sa nedá opísať inak než “jedinečná.” Horká vôňa sa mieša so sladkými vôňami ovocia ako jahody, čerešne či granátové jablko. Všetky sú, samozrejme, prepojené bylinkovým pozadím, ktoré dodáva aróme nezameniteľný charakter.
Chuť je zaujímavá hlavne tým, že na jazyk prichádza postupne. Ako prvé ucítite sladké náznaky ovocia, ktoré sú po krátkej chvíli vystriedané príjemnou kombináciou citrusov a byliniek. Horká chuť sa akoby stupňuje a na jazyku vydrží pomerne dlho. Aj preto je Campari veľmi obľúbenou prísadou do rôznych koktejlov – poskytuje naozaj jedinečný zážitok.
Fľaša
Každý, kto už pil Campari, asi vie, že na samotnej fľaši nie je nič mimoriadne zaujímavé. Pri pohľade na ňu dominuje práve farba tekutiny v nej. Na etikete, ktorá je svojou jednoduchosťou v pomerne silnom kontraste s netradičnou sýto červenou farbou, nájdete len základné údaje. Medzi ne patria objem fľaše, obsah alkoholu a odkazy na miesto pôvodu a rodinu, ktorá z tohto nápoja urobila likér obľúbený po celom svete.
Produktový rad
Campari je iba jedno a na trhu nie sú žiadne jeho variácie. Jednoducho, ak chcete Campari, nemáte nad čím rozmýšľať a vyberáte si iba podľa veľkosti fľaše. Jediné, v čom sa môžu dve fľaše Campari líšiť, je obsah alkoholu. Závisí od krajiny, v ktorej sa práve nachádzate, ale tento červený alkoholický nápoj môžete nájsť s rozdielnymi percentami na etikete: 20,5 %, 21 %, 24 %, 25 %, 28,5 %. Na Slovensku sa predáva 25-percentná verzia. (2)
Koktejly
Campari sa určite dá vychutnávať aj bez iných prísad, a to s ľadom. Avšak najčastejšie ho uvidíte práve ako súčasť koktejlov. Farba, chuť, ale aj aróma – všetky tieto vlastnosti likéru Campari posúvajú koktejly na novú úroveň.
Boulevardier
Tento koktejl bol prvýkrát pripravený počas prohibície v Amerike, kvôli čomu sa servíruje v “americkom” štýle. Jeho bohatá a intenzívna chuť vás určite zaujme.
Na prípravu budete potrebovať:
- 30 ml Campari
- 30 ml červeného vermouthu
- 45 ml bourbon whiskey
- ľad
- citrónovú kôru na ozdobu
Postup:
- Do vysokého pohára na miešanie vložte ľadové kocky.
- Nalejte všetky ingrediencie a poriadne premiešajte.
- Cez sitko prelejte zmes do vychladeného koktejlového pohára na stopke.
- Ozdobte citrónovou kôrou a podávajte.
Mi To
Okolo roku 1870 sa začalo Campari pôvodom z Milána miešať s vermouthom vyrábaným v Turíne. Vznikla teda kombinácia, ktorú Taliani vo svojom jazyku začali volať Milano-Torino. Názov sa skrátil, a tak vznikol koktejl Mi To.
Na prípravu budete potrebovať:
- 45 ml Campari
- 45 ml červeného vermouthu
- ľad
- pomarančovú kôru na ozdobu
Postup:
- Do vysokého pohára prelejte ingrediencie, pridajte ľad a poriadne premiešajte.
- Cez sitko prelejte do koktejlového pohára.
- Ozdobte pomarančovou kôrou a podávajte. (1)
Záver
Campari si len ťažko pomýlite s niečím iným. Odlišuje sa svojou výraznou farbou a chuťou. Ale aj príbehom, ktorým sa žiadna iná značka alkoholu pochváliť nemôže. Taliansky pôvod a vzťah Campari k umeniu z neho robia jedinečný nápoj, ktorý sa oplatí spoznať a ochutnať.
Zdroje:
(1) Campari – https://www.campari.com/
(2) Campari – https://en.wikipedia.org/wiki/Campari
(3) Bright and Bitter: A Brief History of Campari – https://www.themanual.com/food-and-drink/brief-history-campari/
(4) 12 Things You Should Know About Campari – https://vinepair.com/articles/campari-italy-guide/
(5) Karmín – https://sk.wikipedia.org/wiki/Karm%C3%ADn